Strategi Pengajaran dan Pembelajaran
1. Strategi Pemusatan Guru
2. Strategi Pemusatan Murid
3. Strategi Pemusatan Bahan Pelajaran
CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN GURU
· Guru memainkan peranan penting
· Komunikasi sehala. Guru banyak bercakap.
· Kepimpinan guru secara autokratik
· Pencapaian objektif guru diutamakan
· Penyebaran ilmu pengetahuan lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni/perkembangan emosi.
· Penyampaian fakta secara menghafal. Pembelajaran berbentuk mengingat/menghafal.
· Interaksi di antara murid adalah pasif.
· Kaedah keseluruhan kelas.
· Murid-murid kurang kreatif/ tidak berinitiatif.
· Kaedah & Teknik – penerangan, demonstrasi, syarahan, kumpulan/pasukan, bercerita, keseluruhan kelas.
CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN MURID
· Murid memainkan peranan penting
· Komunikasi dua hala. Guru menyoal/membimbing.
· Kepimpinan guru secara demokratik. Perbincangan/galakan murid memberi pendapat,
· objektif pencapaian murid diutamakan
· perkembangan murid secara menyeluruh/seimbang ( j.e.r.i.)
· Ujian formatif digunakan bagi membaiki kelemahan murid.
· Penyampaian guru untuk pembelajaran bermakna, memahami & membuat kesimpulan,
· Peluang interaksi di antara murid adalah positif (bekerjasama, bertolak ansur, tolong-menolong)
· Kaedah kumpulan/perbezaan & minat murid dipupuk,
· Murid-murid bersifat kreatif/ berinitiatif.
· Kaedah & Teknik – projek, inkuiri-penemuan, perbincangan, penyoalanan, penyelesaian masalah, simulasi, main peranan, sumbangsaran, kumpulan kecil dsb.
CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN BAHAN PELAJARAN
· Bahan pelajaran memainkan peranan penting.Pergantungan kepada bahan untuk mencapai objektif pengajaran.
· Komunikasi/interaksi berlaku antara guru/bahan atau murid/bahan pembelajaran
· Kecekapan/kemahiran penggunaan bahan pengajaran-pembelajaran diutamakan
· Penekanan kepada jasmani, rohani, dan kognitif. Murid dilatih dalam kemahiran, kefahaman dan berdikari.
· Pengajaran bermakna, menarik dan berkesan.
· Peluang interaksi antara muid banyak. Sifat social yang positif dapat dipupuk melalui kaedah kumpulan kecil – ujikaji, projek, perbincangan dsb.
· Pengetahuan abstrak dapat dijadikan konkrit dengan adanya bahan-bahan pelajaran
· Kaedah & Teknik – komputer, bahan cetak, modul, buku teks, buku rujukan, kamus, perakam pita, carta, peta, geraf, spesimen, slaid, video, televisyen, projektor, dsb.
PENDEKATAN DAN STRATEGI KESEPADUAN
- Penggabungjalinan
- Proses penyampaian beberapa kemahiran
- Kecekapan melaksanakan aktiviti – membaca, menulis, menghurai, mengira, mewarna, menyanyi, melukis, melabel, mengarang, becerita, berlakon dsb.
- Mendengar, lisan, membaca dan menulis secara bersepadu
- Kemahiran matematik digabungjalinkan dengan kemahiran bahasa
- Ciri-ciri gabungjalin:
- Integrasi beberapa kemahiran
- Prosesnya bersepadu dan menyeluruh
- Aktiviti dipelbagaikan dengan menarik
- Kemahiran utama menjadi fokus
- Organisasi kemahiran fleksibel
- Kemahiran diintegrasikan saling kukuh mengukuh antara satu sama lain.
- Cara mengguna gabungjalin
- Mengenalpasti kemahiran utama & kemahiran sampingan
- Kemahiran utama diberi fokus
- Kemahiran-kemahiran sampingan dikuasai dahulu untuk kukuhkan kemahiran utama
- Kemahiran utama digunakan di peringkat perkembangan pelajaran, kemahiran sampingan digunakan di semua peringkat pelajaran
- Strategi penggabungjalinan kemahiran hendaklah dirancangkan berdasarkan objektif pelajaran, kebolehan & pencapaian murid.
- Kemahiran-kemahiran diintegrasikan dalam urutan yang sesuai. Setiap kemahiran hendaklah dikaitkan dengan kemahiran yang berikutnya secara lojikal.
- Penyerapan
- Proses mengintegrasikan unsur-unsur isi kandungan daripada dua atau lebih mata pelajaran dalam sesuatu pelajaran
- Isi matapelajaran sains dan kajian tempatan diserap menjadi isi mata pelajaran bahasa.
- Pendidikan moral, Pendidikan seni, Pendidikan jasmani & Muzik juga diserapkan dalam program bahasa sebagai aktiviti sokongan.
- Geografi, Sejarah, Kesihatan dan pendidikan moral diserapkan secara bersepadu dalam Sains /Kajian Tempatan
PENDEKATAN DAN STRATEGI KESEPADUAN
Penggabungjalinan
- Proses penyampaian beberapa kemahiranKecekapan melaksanakan aktiviti – membaca, menulis, menghurai, mengira, mewarna, menyanyi, melukis, melabel, mengarang, becerita, berlakon dsb.
- Mendengar, lisan, membaca dan menulis secara bersepadu
- Kemahiran matematik digabungjalinkan dengan kemahiran bahas
- Ciri-ciri gabungjalin:
- Integrasi beberapa kemahiran
- Prosesnya bersepadu dan menyeluruh
- Aktiviti dipelbagaikan dengan menarik
- Kemahiran utama menjadi fokus
- Organisasi kemahiran fleksibel
- Kemahiran diintegrasikan saling kukuh mengukuh antara satu sama lain
Cara mengguna gabungjalin- Mengenalpasti kemahiran utama & kemahiran sampingan
- Kemahiran utama diberi fokus
- Kemahiran-kemahiran sampingan dikuasai dahulu untuk kukuhkan kemahiran utama
- Kemahiran utama digunakan di peringkat perkembangan pelajaran, kemahiran sampingan digunakan di semua peringkat pelajaran
- Strategi penggabungjalinan kemahiran hendaklah dirancangkan berdasarkan objektif pelajaran, kebolehan & pencapaian murid.
- Kemahiran-kemahiran diintegrasikan dalam urutan yang sesuai. Setiap kemahiran hendaklah dikaitkan dengan kemahiran yang berikutnya secara lojikal.
- Penyerapan
- Proses mengintegrasikan unsur-unsur isi kandungan daripada dua atau lebih mata pelajaran dalam sesuatu pelajaran
- Isi matapelajaran sains dan kajian tempatan diserap menjadi isi mata pelajaran bahasa.
- Pendidikan moral, Pendidikan seni, Pendidikan jasmani & Muzik juga diserapkan dalam program bahasa sebagai aktiviti sokongan.
- Geografi, Sejarah, Kesihatan dan pendidikan moral diserapkan secara bersepadu dalam Sains /Kajian Tempatan.
- memilih rumus, hukum, teorem, peraturan yang telah dipelajari dengan tepat untuk diaplikasi pada contoh-contoh khusus.
- Bermula daripada berberapa rumus, prinsip, hukum, teorem/peraturan
- Digunakan kesimpulan baru, generalisasi baru daripda rumus, hukum, peraturan
- Proses pengajaran:
- Prinsip/rumus
- Kaedah deduktif
- Aplikasi rumus/prinsip
- Mendapat rumus baru, prinsip baru dsb.
- Guru memberi tahu murid objektif pelajaran pada peringkat awal,
- Murid dibimbing mengingat kembali hukum, prinsip, teori, peraturan bagi mendapat kesimpulan yang baru/ menyelesaikan masalah.
PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN ELEKTIF/eklektik
o Elektif bererti pemilihan, eklektik bermakna bercampuro Gabungan pendekatan digunakano Menggabungkan pendekatan indukti dan deduktifo Banyak digunakan dalam pengajaran sains dan matematiko Boleh gunakan strategi Pusatan guru, Pusatan murid, Pusatan bahano Digunakan dalam aktiviti pemulihan dan pengayaan
PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN TEMATIK- Pokok perbicaraan/topic utama contoh tema alam semula jadi, tema perpaduan kaum
- Tema dipecahkan kepada sub-topik untuk perbincangan
- kumpulan pelbagai kebolehan
- sama kebolehan
- Tema yang sama dibincangkan oleh
- kumpulan pelbagai kebolehan
- sama kebolehan
- Tema yang berbeza tetapi saling melengkapi
- kumpulan pelbagai kebolehan
- sama kebolehan
- Selepas perbincangan, dapatan-dapatan dibentangkan oleh wakil kumpulan
- Membuat rumusan
PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN MASTERI (Mastery Learning)
- Penguasaan, Kemahiran , Cekap, Lengkap
- Maklumbalas pembelajaran, pengubahsuaian, meningkat keberkesanan
- Faktor pencapaian murid:
- Kebolehan asas
- Kuantiti & kualiti pengajaran/pembelajaran
- Kebolehan memahami pengajaran
- Daya usaha pembelajaran berterusan
- Masa pembelajaran
- Strategi pengajaran – adakan objektif yang jelas dan boleh diukur.
- Pilih kaedah & teknik yng berkesan
- Nilai hasil pembelajaran dengan ujian formatif (diagnostic) dan ujian sumatif berdasarkan objektif pelajaran bagi melihat tahap penguasaan pelajaran.
- Aktiviti pemulihan kepada yang belum menguasai sesuatu pelajaran
- Yang lemah diberi pemulihan dan yang mencapaia objektif diberi aktiviti pengayaan
No comments:
Post a Comment