Pages

Tuesday, June 14, 2011

ASAS PENGAJARAN & PEMBELAJARAN

Strategi Pengajaran dan Pembelajaran

1.      Strategi Pemusatan Guru
2.      Strategi Pemusatan Murid
3.      Strategi Pemusatan Bahan Pelajaran

CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN GURU
·         Guru memainkan peranan penting
·         Komunikasi sehala. Guru banyak bercakap.
·         Kepimpinan guru secara autokratik
·         Pencapaian objektif guru diutamakan
·         Penyebaran ilmu pengetahuan lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni/perkembangan emosi.
·         Penyampaian fakta secara menghafal. Pembelajaran berbentuk mengingat/menghafal.
·         Interaksi di antara murid adalah pasif.
·         Kaedah keseluruhan kelas.
·         Murid-murid kurang kreatif/ tidak berinitiatif.
·         Kaedah & Teknik – penerangan, demonstrasi, syarahan, kumpulan/pasukan, bercerita, keseluruhan kelas.


CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN MURID
·         Murid memainkan peranan penting
·         Komunikasi dua hala. Guru menyoal/membimbing.
·         Kepimpinan guru secara demokratik. Perbincangan/galakan murid memberi pendapat,
·         objektif pencapaian murid diutamakan
·         perkembangan murid secara menyeluruh/seimbang ( j.e.r.i.)
·         Ujian formatif digunakan bagi membaiki kelemahan murid.
·         Penyampaian guru untuk pembelajaran bermakna, memahami & membuat kesimpulan,
·         Peluang interaksi di antara murid adalah positif (bekerjasama, bertolak ansur, tolong-menolong)
·         Kaedah kumpulan/perbezaan & minat murid dipupuk,
·         Murid-murid bersifat kreatif/ berinitiatif.
·         Kaedah & Teknik – projek, inkuiri-penemuan, perbincangan, penyoalanan, penyelesaian masalah, simulasi, main peranan, sumbangsaran, kumpulan kecil dsb.

CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN BAHAN PELAJARAN
·         Bahan pelajaran memainkan peranan penting.Pergantungan kepada bahan untuk mencapai objektif pengajaran.
·         Komunikasi/interaksi berlaku antara guru/bahan atau murid/bahan pembelajaran
·         Kecekapan/kemahiran penggunaan bahan pengajaran-pembelajaran diutamakan
·         Penekanan kepada jasmani, rohani, dan kognitif. Murid dilatih dalam kemahiran, kefahaman dan berdikari.
·         Pengajaran bermakna, menarik dan berkesan.
·         Peluang interaksi antara muid banyak. Sifat social yang positif dapat dipupuk melalui kaedah kumpulan kecil – ujikaji, projek, perbincangan dsb.
·         Pengetahuan abstrak dapat dijadikan konkrit dengan adanya bahan-bahan pelajaran
·         Kaedah & Teknik – komputer, bahan cetak, modul, buku teks, buku rujukan, kamus, perakam pita, carta, peta, geraf, spesimen, slaid, video, televisyen, projektor,  dsb.

PENDEKATAN DAN STRATEGI KESEPADUAN

  • Penggabungjalinan
    • Proses penyampaian beberapa kemahiran
    • Kecekapan melaksanakan aktiviti – membaca, menulis, menghurai, mengira, mewarna, menyanyi, melukis, melabel, mengarang, becerita, berlakon dsb.
    • Mendengar, lisan, membaca dan menulis secara bersepadu
    • Kemahiran matematik digabungjalinkan dengan kemahiran bahasa
    • Ciri-ciri gabungjalin:
      • Integrasi beberapa kemahiran
      • Prosesnya bersepadu dan menyeluruh
      • Aktiviti dipelbagaikan dengan menarik
      • Kemahiran utama menjadi fokus
      • Organisasi kemahiran fleksibel
      • Kemahiran diintegrasikan saling kukuh mengukuh antara satu sama lain.
    • Cara mengguna gabungjalin
      • Mengenalpasti kemahiran utama & kemahiran sampingan
      • Kemahiran utama diberi fokus
      • Kemahiran-kemahiran sampingan dikuasai dahulu untuk kukuhkan kemahiran utama
      • Kemahiran utama digunakan di peringkat perkembangan pelajaran,  kemahiran sampingan digunakan di semua peringkat pelajaran
      • Strategi penggabungjalinan kemahiran hendaklah dirancangkan berdasarkan objektif pelajaran, kebolehan & pencapaian murid.
      • Kemahiran-kemahiran diintegrasikan dalam urutan yang sesuai. Setiap kemahiran hendaklah dikaitkan dengan kemahiran yang berikutnya secara lojikal.

  • Penyerapan
    • Proses mengintegrasikan unsur-unsur isi kandungan daripada dua atau lebih mata pelajaran dalam sesuatu pelajaran
    • Isi matapelajaran sains dan kajian tempatan diserap menjadi isi mata pelajaran bahasa.
    • Pendidikan moral, Pendidikan seni, Pendidikan jasmani & Muzik juga diserapkan dalam program bahasa sebagai aktiviti sokongan.
    • Geografi, Sejarah, Kesihatan dan pendidikan moral diserapkan secara bersepadu dalam Sains /Kajian Tempatan
              PENDEKATAN DAN STRATEGI KESEPADUAN
                   Penggabungjalinan 
    • Proses penyampaian beberapa kemahiran
      Kecekapan melaksanakan aktiviti – membaca, menulis, menghurai, mengira, mewarna, menyanyi, melukis, melabel, mengarang, becerita, berlakon dsb.
    • Mendengar, lisan, membaca dan menulis secara bersepadu
    • Kemahiran matematik digabungjalinkan dengan kemahiran bahas
    • Ciri-ciri gabungjalin:
          • Integrasi beberapa kemahiran
          • Prosesnya bersepadu dan menyeluruh
          • Aktiviti dipelbagaikan dengan menarik
          • Kemahiran utama menjadi fokus
          • Organisasi kemahiran fleksibel
          • Kemahiran diintegrasikan saling kukuh mengukuh antara satu sama lain
      Cara mengguna gabungjalin
          • Mengenalpasti kemahiran utama & kemahiran sampingan
          • Kemahiran utama diberi fokus
          • Kemahiran-kemahiran sampingan dikuasai dahulu untuk kukuhkan kemahiran utama
          • Kemahiran utama digunakan di peringkat perkembangan pelajaran,  kemahiran sampingan digunakan di semua peringkat pelajaran
          • Strategi penggabungjalinan kemahiran hendaklah dirancangkan berdasarkan objektif pelajaran, kebolehan & pencapaian murid.
          • Kemahiran-kemahiran diintegrasikan dalam urutan yang sesuai. Setiap kemahiran hendaklah dikaitkan dengan kemahiran yang berikutnya secara lojikal.

      • Penyerapan
        • Proses mengintegrasikan unsur-unsur isi kandungan daripada dua atau lebih mata pelajaran dalam sesuatu pelajaran
        • Isi matapelajaran sains dan kajian tempatan diserap menjadi isi mata pelajaran bahasa.
        • Pendidikan moral, Pendidikan seni, Pendidikan jasmani & Muzik juga diserapkan dalam program bahasa sebagai aktiviti sokongan.
        • Geografi, Sejarah, Kesihatan dan pendidikan moral diserapkan secara bersepadu dalam Sains /Kajian Tempatan.
      • memilih rumus, hukum, teorem, peraturan yang telah dipelajari dengan tepat untuk diaplikasi pada contoh-contoh khusus.
      • Bermula daripada berberapa rumus, prinsip, hukum, teorem/peraturan
      • Digunakan kesimpulan baru, generalisasi baru daripda rumus, hukum, peraturan
      • Proses pengajaran:
        • Prinsip/rumus
        • Kaedah deduktif
        • Aplikasi rumus/prinsip
        • Mendapat rumus baru, prinsip baru dsb.
        • Guru memberi tahu murid objektif pelajaran pada peringkat awal,
        • Murid dibimbing mengingat kembali hukum, prinsip, teori, peraturan bagi mendapat kesimpulan yang baru/ menyelesaikan masalah.


      PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN ELEKTIF/eklektik

      o   Elektif bererti pemilihan, eklektik bermakna bercampur
      o   Gabungan pendekatan digunakan
      o   Menggabungkan pendekatan indukti dan deduktif
      o   Banyak digunakan dalam pengajaran sains dan matematik
      o   Boleh gunakan strategi Pusatan guru, Pusatan murid, Pusatan bahan
      o   Digunakan dalam aktiviti pemulihan dan pengayaan

      PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN TEMATIK
      • Pokok perbicaraan/topic utama contoh tema alam semula jadi, tema perpaduan kaum
      • Tema dipecahkan kepada sub-topik untuk perbincangan
        • kumpulan pelbagai kebolehan
        • sama kebolehan
      • Tema yang sama dibincangkan oleh
        • kumpulan pelbagai kebolehan
        • sama kebolehan
      • Tema yang berbeza tetapi saling melengkapi
        • kumpulan pelbagai kebolehan
        • sama kebolehan
      • Selepas perbincangan, dapatan-dapatan dibentangkan oleh wakil kumpulan
      • Membuat rumusan

      PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN MASTERI (Mastery Learning)

      • Penguasaan, Kemahiran , Cekap, Lengkap
      • Maklumbalas pembelajaran, pengubahsuaian, meningkat keberkesanan
      • Faktor pencapaian murid:
        • Kebolehan asas
        • Kuantiti & kualiti pengajaran/pembelajaran
        • Kebolehan memahami pengajaran
            • Daya usaha pembelajaran berterusan
            • Masa pembelajaran
          • Strategi pengajaran – adakan objektif yang jelas dan boleh diukur.
          • Pilih kaedah & teknik yng berkesan
          • Nilai hasil pembelajaran dengan ujian formatif (diagnostic) dan ujian sumatif berdasarkan objektif pelajaran bagi melihat tahap penguasaan pelajaran.
          • Aktiviti pemulihan kepada yang belum menguasai sesuatu pelajaran
          • Yang lemah diberi pemulihan dan yang mencapaia objektif diberi aktiviti pengayaan

No comments:

Post a Comment